Kelsey van Oers
Kelsey van Oers
Docent Dans
Hey! Ik ben Kelsey, 22 jaar oud, woonachtig in Amstelveen en dit jaar studeer ik af aan de opleiding Docent Dans op de AHK. Zo lang ik mij kan herinneren is dans een grote levensbehoefte van mij en mijn voornaamste vorm van communicatie. Door de jaren heen heb ik een passie ontwikkeld voor overdracht van dans met betrekking tot verschillende doelgroepen en het choreograferen van dans. Deze drie aspecten van dans (danser, docent en maker) wil ik in het werkveld optimaal benutten door in alle drie de vlakken werkzaam te zijn.
Naast docerende maakstages ben ik mijzelf in mijn afstudeerfase ook blijven ontwikkelen als danser. Dit heb ik onder andere gedaan bij Stichting DOX. Bij de DOX-clubs heb ik meerdere projecten gedaan van onder andere Dalton Janssen, Jasper van Luijk en collectief 155. Daarnaast heb ik ook in de fulltime projecten Symphony of Now en Symphony of Now 2.0 van Artbeat en Batalo East gedanst en daarmee getoerd door Nederland.
In de toekomst zou ik het liefst actief willen blijven op alle vlakken van dans. Ik wil mij werkzaam stellen als danser, docent en maker en ik zou het liefst op projectbasis willen werken.
Afstudeerdossier
In mijn afstudeerdossier beschrijf ik wat ik heb gedaan in mijn afstudeerfase. Ik beschrijf mijn visie als docent en maker op de stages die ik heb gelopen en een reflectie op deze stages aan de hand van de KVDO competenties Kunstvakdocent. Daarnaast staan in dit document ook mijn artistieke essay 'Mijn lichaam danst met dat van jou' over synergie en intercorporaliteit in de danskunst en mijn pedagogisch-didactische essay 'Meerdere wegen leiden naar onderwijs' over het belang van de individuele ontwikkeling van leerlingen. Ook staat hierin een projectplan over een toekomstig project waar ik subsidie voor zou willen aanvragen. In de bijlagen vindt u linkjes naar mijn audiovisuele documenten met daarin mijn integrale videoregistratie, de videoregistratie van mijn stuk 'Koetjes & Kalfjes' in de afstudeerproductie STUNT en mijn Best Practice video, waarin ik mijn artistieke en pedagogisch-didactisch handelen beargumenteer.
Overige projecten
Voor het afstudeerfestival ONGOING maak ik samen met alumni Aoife Murphy een duet voor een dansfilm. Deze film zal ook te zien zijn op het festival Be Connected, wat in juni online zal zijn.
Stage
Tijdens mijn afstudeerfase heb ik stage gelopen bij verschillende instellingen. Als eerste het Rosa Spier Huis. Het Rosa Spier Huis is een verzorgingstehuis voor oud-kunstenaars. Samen met Aoife Murphy organiseerde ik dansworkshops voor de ouderen, waarna we naar een presentatie toe werkten. De deelnemers waren tussen de 60 en 90 jaar oud. Sommigen van hen hadden ervaring met dans, anderen met theater, beeldende kunst, schrijven, etc. Desalniettemin kwamen zij allen samen in onze lessen en hebben wij gegraven naar herinneringen van kunst, vroeger en thuis.
Een andere stage betrekt het Melanchthon Schiebroek. Op deze havo/vwo school in Rotterdam kunnen leerlingen kiezen tussen sport- of kunst-lessen. Vanwege COVID-19 gaf ik alle lessen van Melanchthon Schiebroek online. Daarmee zaten er meerdere klassen in de Teams-vergadering, waardoor ik soms wel eens 120 leerlingen in één les had. De overgang van fysiek naar online lessen zijn voor ons allemaal lastig geweest, maar ik heb er wel veel van geleerd. Het is lastig om online contact te maken met de leerlingen, vooral als het er zo veel zijn. Door specifieke opdrachten gericht op online lessen bleven de lessen interactief en de leerlingen leergierig.
De laatste stage die ik heb gelopen heb ik gelopen bij TjillSkillz. Het gaat om het project Back On Track, waar TjillSkillz deel van was. Back On Track wordt georganiseerd door de gemeente Hoorn en is gericht op jongeren tussen de 16-23 jaar, die op zoek zijn naar een baan of opleiding. De jongeren krijgen wekelijkse coaching, workshops doelen stellen en solliciteren, werkveldoriëntatie van Stichting MEE & De Wering en theater, dans en rap van TjillSkillz. Als danscoach was het doel voor mij om de jongeren te leren om bewust met hun lichaam om te gaan, zodat zij zich een betere houding weten te geven en in te kunnen tunen op hun eigen lichaam en dat van iemand anders. De lastige situaties waar de jongeren zich in bevinden vraagt om een veilig klimaat waarin de jongeren zich duurzaam kunnen ontwikkelen.