Joury van der Vecht
Choreograaf, danser & docent
Biografie
Toen ik op mijn 16e moest lachen om de jongeren die dans gingen studeren had ik nooit verwacht dat ik dit 7 jaar later zelf zou gaan doen. Opgegroeid in een meer praktisch denkende West-Friese familie kwam ik bijna niet in aanraking met dans, het duurde dan ook even voordat ik om mijn 18e mijn eerste dansles in stapte. Vanaf dat moment ging het snel, ik ging naar elke les die ik kon doen en toen ik afstudeerde als bouwkundig ingenieur kon ik het toch niet laten. Op het moment dat ik projectleider zou gaan worden werd ik ook aangenomen op de Academie voor Theater en Dans. Ik heb de baan afgeslagen en ben mijn passie achternagegaan.
Als individu heb ik altijd twee fascinaties gehad, aan de ene kant is dit het creatieproces en aan de andere kant is dit beweging. Het is dan ook niet voor niets dat ik meer dan 15 sporten heb beoefend en altijd wel creatief bezig ben geweest. Ik zie mijn dans als voortzetting hiervan en de fysieke kennis die ik hier heb opgedaan neem ik tot op de dag van vandaag met mij mee.
Mijn afstudeerjaar
Tijdens mijn afstudeerjaar ben ik mijn verder gaan verdiepen en verbreden naar de drie pilaren van de opleiding. Het docentschap, het makerschap en het werk van de uitvoerende danser.
Danser, docent en choreograaf
Tijdens mijn afstudeerfase heb ik mij binnen het docentschap verbreed door te werken met diverse doelgroepen en andere type lessen. Ik heb lesgegeven aan de mbo Artiest Dans opleiding van PACT+ van het ROC van Amsterdam. Daarnaast heb ik lesgegeven aan de Dance Connects Company waar ik gewerkt heb met een groep oudere dansers van 60+. Als laatste heb ik nog samen met de ckv-leerlingen van het Buitenhout College gewerkt aan de eindvoorstelling waar ik de dans heb gechoreografeerd.
Het makerschap
Als het gaat om het makerschap en het werk als uitvoerende danser heb ik mij vooral verdiept. Samen met mijn danscollectief heb ik als choreograaf en danser de stukken “’t Theehuis” en “Congener” gemaakt. Daarnaast heb ik met de eerstejaars studenten van het ROC van Amsterdam de stukken “ANIMA” en “Nexus” gemaakt. De stukken “Congener” “Nexus” en “ANIMA” zijn verfilmd en zijn te vinden op mijn website. Om de verdieping als maker nog verder op te zoeken heb ik deze stukken ontleed en verkend tijdens het schrijven van zowel mijn artistieke als pedagogisch-didactische essay. Hiermee ben ik tot de huidige essentie van mijn makerschap te komen. Als laatste heb ik als docent en choreograaf geholpen tijdens het proces van de Dance Connects Company waar er gewerkt werd aan het stuk LIVE/HUMAN CONDITIONS. Naast doceren en choreograferen heb ik hier ook als uitvoerende danser meegedanst.
ANIMA
Het concept van dit stuk vind zijn oorsprong in het enigszins verouderd concept van Karl Gustav Jung over het collectief onbewuste. Jung omschrijft in zijn werk hoe een individu zich op een binaire schaal bevindt tussen de masculiniteit en femininiteit. ANIMA wordt omschreven als het deel van de innerlijke psychen dat met de vrouwelijke zijde van de man overeenkomt. ANIMUS wordt omschreven als het deel van de innerlijke psychen dat met de mannelijke zijde van de vrouw overeenkomt. Dit verouderd model heeft mij als danser, choreograaf en mens gefrustreerd. De plek waar de dansers zichzelf inschalen op het spectrum binnen en rondom de masculiniteit en femininiteit is het vertrekpunt van dit werk. Daarnaast wordt er bewust gespeeld met stereotyperende commerciële fysieke beelden rondom dit thema.
Het werk is gedanst door acht dansers van de Artiest Dans opleiding van het ROC van Amsterdam en zijn als volgt:
Estefania Gomes Baltazar
Isabelle Bouweir
Kayva Dehne
Bodine van der Kruis
Shannon Neijndorff
Manon Ottenhof
Leire Ramaker
Abbygaïl Vreugdenhil
Congener
Heb jij je wel eens afgevraagd wat het verhaal is achter die ene man die elk weekend alleen in de kroeg zit? Geïnspireerd door het schilderwerk van Fabian Perez ben ik samen met Ivo Glans op zoektocht gegaan naar het verhaal achter deze man. Deze zoekt tocht heeft zich geuit in een hedendaagse dans met een short film als gevolg. Het stuk wordt gekenmerkt door de relatie mannelijke vrienden en is gevuld met rivaliteit, hiërarchie, testosteron, verbroedering en vriendschap.
Nexus
In een tijd gevuld met COVID-19 maatregelen ben ik net als zo veel andere in een bepaalde mate tot stilstand gekomen. Waar wij als dansers, docenten en choreografen voorheen veel in aanraking kwamen met mensen en onze kunst is dit plotseling veranderd. Het vergankelijke van het leven werd als ware benadrukt. Met dit in mijn achterhoofd ben ik aan slag gegaan met de 15 eerstejaars studenten van de opleiding Artiest Dans van het ROC van Amsterdam. Deze 15 studenten zijn als volgt:
Zayona Agyekum
Britt Bezuijen
Anne-Louise Boer
Isabelle Bouweir
Dimitri de Conceicao
Kayva Dehne
Lotte van Delft
Nimo Dongen
Lea Manupassa
Anne Robat
Roos Stapel
Abbygaïl Vreugdenhil
Kayleigh Walstra
Demi Wennekers
Jaydon Wijdenes
Mijn toekomstplannen
In de toekomst wil ik voornamelijk gaan profileren als maker en choreograaf. Deze ambitie voor het makerschap wordt gevoed door mijn fascinatie met het fysieke creatieproces binnen de dans. Deze ambitie ga ik verwezenlijken door een professioneel hedendaags dansgezelschap op te richten. Momenteel ben ik actief met mijn danscollectie Rorschach en ik deze wil dit collectief in de toekomst doorzetten tot Rorschach The Company. Naast het aanbieden van cultureel relevante professionele dansvoorstellingen wil mij ook richten op het teruggeven aan de community. Dit ga ik doen door een educatieve dienst op te zetten rondom de professionele voorstellingen en door het gezelschap zich ook te laten richten op de Community Art. Dit betekent niet dat ik mijn eigen dans hierdoor achter laat. Mijn makerschap is hier onlosmakkelijk aan verbonden en dit voedt elkaar. De fysicaliteit van de hedendaagse dans is voor mij de essentie van mijn werk.